Misja firmy – jedno lub kilka krótkich, lecz kluczowych zdań, które konkretyzują Twoje dalekosiężne cele i aspiracje. Od misji uzależniona jest strategia i kierunek rozwoju firmy, dlatego warto, byś poświęcił/a jej sporo uwagi. Nie wykluczone, że już podczas jej formułowania w Twojej głowie domkną się pewne szufladki, a inne – wręcz przeciwnie – otworzą się, zachęcając do poszukiwania brakujących danych i nowych rozwiązań.

 

 

 

 

Ludzie sukcesu zawsze szukają możliwości, żeby pomóc innym.

Pozostali pytają „co z tego będę miał?”

 

                                                                                  Bryan Tracy

 

 

 

Misja firmy pozwoli Ci przekonać siebie i inne osoby (pracowników, klientów, kontrahentów), że wiesz dokąd zmierzasz i jakimi wartościami kierujesz się na swej drodze. To dobry sposób na utrzymanie głównego kursu, wzmocnienie marki, większe zaufanie klientów, lojalność pracowników, lepszy wizerunek firmy i osób nią zarządzających.

 

 

 

Wyruszasz w drogę? Weź bagaż i obierz kurs

 

Jeśli chcesz przygotować siebie i swoją firmę do długiej podróży, musisz ustalić przynajmniej dwie rzeczy: z czym wyruszacie i dokąd zmierzacie. Spróbujmy więc uporządkować kilka istotnych kwestii, odpowiadając na podstawowe pytania:

 

Firma

  • W jakiej branży działa Twoja firma i jaką zajmuje pozycję na rynku?

  • Czym będzie się zajmowała i jaką pozycję zajmie Twoja firma za 10, 20 lat?

 

Produkt

  • Określ jakość swojego produktu i potrzeby klientów, które chcesz dzięki niemu zaspokajać.

 

Rynek

  • Na jakim rynku działasz? (zasięg terytorialny)

  • Na jakim rynku będzie działać firma w dłuższej perspektywie?

 

Konkurencja

  • Z kim konkurujesz?

  • Co wyróżnia Twoją firmę spośród konkurencji?

  • Jak zmieni się Twoja pozycja w stosunku do konkurencji za 10, 20 lat?

 

Klienci

  • Kim są Twoi aktualni i potencjalni klienci?

  • Jakimi wartościami chcesz dzielić się z klientami?

  • Jak chcesz by postrzegali oni Twoją firmę?

  • Jak będą postrzegać Ciebie klienci za 10, 20 lat?

 

Perspektywy

  • Jakie widzisz perspektywy rozwoju dla Twojej firmy?

  • W jakim kierunku powinna rozwijać się firma?

  • Jakie wyzwania podejmiesz za 10, 20 lat?

 

To projekt „roboczy”. Staraj się odpowiedzieć jak najpełniej, bo tworząc ogólniki zapędzisz się w kozi róg. Nie praktykuj myślenia życzeniowego, a raczej spójrz prawdzie w oczy. Takie podejście oszczędzi Tobie wielu przykrych niespodzianek, pozwoli skoncentrować się na rozwijaniu atutów i ograniczaniu porażek w biznesie. Pamiętaj, że im bardziej jesteś świadoma/y w jakich warunkach działasz i jakie są Twoje dążenia, tym lepszą strategię marketingową później stworzysz i szybciej osiągniesz wyznaczone cele.

 

 

 

Sformułuj jasne wyzwanie

 

Misja ma motywować Ciebie i pracowników do działania zgodnego z wytyczonym kursem, przypominać o wartościach i sensie istnienia firmy. Choć praca nad ostatecznym kształtem misji kosztuje sporo przemyśleń i dużą ilość papieru to sama jej forma jest dość ascetyczna. Misja nie może być za długa, by łatwo można było ją przywołać. Staraj się, by zawierała ona wszystkie niezbędne elementy i nic ponadto.

 

 

Co koniecznie musisz ująć w misji?

 

  • Określenie firmy,

  • wartości i produkty, które firma oferuje,

  • adresatów Twojej oferty,

  • sposób, w jaki firma chce osiągnąć wyznaczony cel.

 

 

 

 

 

 

Zobacz, jak robią to inni:

 

Google opisuje swoją misję jako „uporządkowanie światowych zasobów informacji (sposób) tak, by stały się powszechnie (klient) dostępne i użyteczne (wartość)”.

 

Źródło: https://www.google.pl/about/

 

Oceanic S.A.: „Misją firmy OCEANIC S.A. jest pomoc osobom, które mają wrażliwą i skłonną do alergii skórę (klient), poprzez tworzenie bezpiecznych, skutecznych i nowoczesnych kosmetyków (sposób), które pozwolą im prowadzić normalne życie, bez odczuwania dolegliwości alergicznych (wartość)”.

 

Źródło: http://www.oceanic.pl/firma/misja.htm


 

My także sformułowaliśmy własną misję. Jest nią pomoc firmom działającym w trudnych branżach (klient) w osiąganiu wyznaczonych celów e-marketingowych (wartość) przez tworzenie efektywnego contentu i wykorzystanie optymalnych kanałów komunikacji pomiędzy marką, a jej grupą odbiorców (sposób)”.

 

 

 

Pragmatyzm przy formułowaniu misji

 

Misja firmy nie może powstawać bez ambicji i marzeń. Nie oznacza to jednak, że puszczamy wodze fantazji w całkowitym oderwaniu od rzeczywistości. Misja powinna być:

 

  • dalekosiężna (wyznaczać kierunki działania na kolejne 10, 20 lat),

  • możliwa do zrealizowania,

  • stworzona w oparciu o rzetelne dane dotyczące kompetencji zespołu, zasobów i możliwości firmy, posiadanej klienteli i istniejącej konkurencji,

  • elastyczna (na tyle pojemna, by uwzględniać nowe możliwości i zmieniające się warunki w otoczeniu).

 

14 maja 2019
Misja firmy – jedno zdanie o strategicznym znaczeniu

takeINFO

Content Studio

zamknij menu

x

Copywright               takeINFO